De keuze van een goede webdesigner is vaak niet eenvoudig. De prijzen kunnen enorm uiteenlopen en vaak is het niet inzichtelijk wat je daadwerkelijk krijgt, behalve het plaatje. Hier 11 tips bij het kiezen van een goede webbouwer.
1. Denkt de webontwikkelaar met mij mee?
Een goede webdesigner probeert niet zomaar een website te verkopen. Een goede webdesigner gaat met u in gesprek, adviseert u en maakt een website die aansluit bij uw behoeften en budget.
2. Wie krijgt het eigendom van de website?
Veel webdesigners maken een website, waarbij de webdesigner in feite altijd eigenaar van de website blijft (intellectueel eigendom). Dat kan problemen opleveren als u bijvoorbeeld een conflict krijgt met de websitebouwer.
3. After Service
In principe is een website nooit af. Ook vanwege zoekmachineoptimalisatie is het sterk aan te raden de website regelmatig te updaten met bijvoorbeeld nieuwsberichten e.d. Dit moet uiteraard makkelijk mogelijk kunnen zijn en als het niet lukt, moet de webbouwer voor u klaar staan en de nodige ondersteuning kunnen bieden.
Ook het internet en de markt veranderen snel. Neemt de webbouwer wanneer nodig uit eigen initiatief contact met u op om te kijken of u ergens tegenaan loopt en om u op de hoogte te houden van de laatste nieuwe ontwikkelingen?
4. Welk CMS (beheersysteem) gebruikt de webbouwer?
Hoe zit het als u achteraf zaken wilt wijzigen aan de website? Hoe zit het als u uw website wilt gaan verhuizen? Zijn er ook andere webdesigners die met dit CMS-systeem overweg kunnen?
Hoe zit het met de schaalbaarheid van de website? Als uw bedrijf groeit, moet uw website dit ook kunnen.
Er zijn ook webbouwers die helemaal geen CMS-systeem leveren bij hun website.
5. Kennis en ervaring webbouwer?
Is de webbouwer een hobbyïst of is de webbouwer een vakman, die op de hoogte is van bezoekersgedrag en ontwikkelingen op de markt?
Schenkt de webbouwer, naast het design ook genoeg aandacht aan de effecten hiervan op de websitebezoekers en aan het technisch geheel van de website (o.a. voor zoekmachineoptimalisatie)?
6. Prijs
De prijzen van webbouwers kunnen enorm verschillen. Vraag altijd goed na wat je daadwerkelijk krijgt voor die prijs, zodat je weet waarvoor je betaalt.
7. Kijk niet alléén naar het uiterlijk van de gemaakte websites
Het is uiteraard belangrijk dat u een website krijgt die u mooi vindt. Om u een idee te geven over het afgeleverde werk, kunt u naar een portfolio vragen. Echter, het succes van de website, ziet u niet aan het uiterlijk. Sommige hyper-moderne websites renderen bijna niet, omdat ze niet gericht zijn op conversie. M.a.w. hoe zorg je ervoor dat uw bezoekers daadwerkelijk actie ondernemen? Hier komt weer de kennis en ervaring van de webbouwer bij kijken wat betreft marktontwikkelingen en bezoekersgedrag.
8. Afspraken
Tijd is geld. Bij het bouwen van een website ben je als bedrijf en als webbouwer vaak afhankelijk van elkaar. Om alles soepel te laten verlopen is het belangrijk dat er duidelijke concrete afspraken gemaakt worden. Komt de webbouwer deze goed na? Kan de webbouwer goed overweg met deadlines? Hiervan krijg je vaak al een eerste indruk tijdens het intake gesprek. Als je webbouwer te laat is op de afspraak, weet je vaak ook al genoeg.
9. Ondersteuning
– Tijdens welke tijden is de webdesigner telefonisch bereikbaar?
– Hoe lang duurt het eer u reactie krijgt op een mail?
– Is de ondersteuning na oplevering gratis? Voor welke periode? Met name het eerste jaar is vaak genoeg ondersteuning nodig.
– Kunt u bij dit bedrijf ook terecht op de lange termijn?
Vooral als u uw website laten maken door een vriend, familielid of student voor weinig geld, dan is de ondersteuning vaak minimaal aanwezig. Die ‘handige neef’ of student heeft vaak andere prioriteiten en krijgt op een gegeven moment een nieuwe job en je staat vervolgens met je handen in het haar. Bij veel zeer goedkope webbouwers, moet je vaak betalen voor iedere vorm van ondersteuning. Ook bij dure webdesigners komt dit voor, dus het is altijd goed om dit van te voren na te vragen.
10. Diensten
Als bedrijf is het wel zo fijn als u voor zoveel mogelijk bij één iemand terecht kunt. Kan bijvoorbeeld ook het domeinnaam en hosting geregeld worden via de webbouwer? Dit is niet alleen erg makkelijk, maar het scheelt u ook in tijd en er is nooit een discussie over wie waar verantwoordelijk voor is. Wellicht wilt u ook andere zaken uitbesteden, zoals het schrijven van teksten, ontwerpen van logo, gevonden worden op bepaalde zoekwoorden (SEO) e.d.. Dan is het makkelijk (en meestal goedkoper) als dit allemaal bij hetzelfde bedrijf kan.
11. ‘de klik’
Een webbouwer maakt een belangrijk onderdeel van uw bedrijf. U zult daarom een tijdje veel met hem/haar samenwerken. Ook moet de webbouwer kunnen begrijpen wat u bedoelt en waar u voor staat. De webbouwer moet dit immers vertalen in een goed product. Velen vinden het ook belangrijk dat de ‘lijnen kort’ zijn. Met andere woorden: één contactpersoon die u altijd en makkelijk kunt bereiken, zonder dat u steeds uw verhaal opnieuw moet vertellen.
Comments are closed.