Het aantal apps voor IOS en android stijgt enorm. Android en IOS zaten beiden op een 1.300.000 apps in september dit jaar. Steeds meer kleine ondernemingen vragen zich af of de investering in een app wel nodig is. Is alleen een mobiele website niet voldoende?
Tegenwoordig worden steeds meer websites zodanig ingericht, dat ze ook op een smartphone of tablet goed en gebruiksvriendelijk worden weergegeven. Een groot voordeel is dat mobiel-vriendelijke websites universeel zijn, apps niet. Een mobiel-vriendelijke website kan namelijk op iedere smartphone met internetconnectie worden bekeken. Een app daarentegen, moet voor ieder platform worden gemaakt. Een app die gemaakt is voor IOS en Android, kan bijvoorbeeld niet standaard op een Blackberry worden gebruikt. Je zult dus voor ieder platform een app moeten maken, of je ondersteuning voor een platform moeten beperken.
Kosten
De kosten voor een app kunnen hoog oplopen. Als je een goede uitgebreide, interactieve op maat gemaakte app wilt, betaal je het uurtarief van de ontwikkelaar. Bij een nieuwe website kan het daarentegen vrij eenvoudig zijn om de website ook voor mobiele apparaten geschikt te maken. Voor oudere websites is dit een ander verhaal.
Daar staat tegenover dat een app fysiek aanwezig is op een smartphone of tablet, waardoor je niet naar een URL moet zoeken via je browser. Een app profileert zich dus veel beter dan een gewone snelkoppeling naar een website op je mobiel apparaat.
Doel
Het doel is natuurlijk een klant uit te nodigen om naar je bedrijfsinformatie te kijken en dat hij of zij dus op je snelkoppeling of app-icoontje duwt. Al dan niet per ongeluk. Dit gebeurt bijna niet met mobiele websites. Een onderzoek van ComScore bevestigde onlangs dat 82% van de “mobiele media minuten” worden gespendeerd met apps in plaats van een browser.
Een ander voordeel is dat je met een app extra’s kunt toevoegen, die met een website niet kunnen. Denk bijvoorbeeld aan push-meldingen, waarbij de gebruiker een bericht in zijn scherm krijgt bij het laatste nieuwtje van jouw bedrijf. Juist deze extra’s maken een app heel interessant.
Dus…
Er zijn genoeg voorbeelden van kleine bedrijven, zoals pizzaria’s, koffiehuizen, reisbureau’s en dergelijke die afstand hebben genomen van hun concurrentie dankzij de ontwikkeling van een app om hun services te promoten. Daarentegen, zijn de kosten die hierbij komen kijken en de tijd die je moet stoppen in het promoten van je merk én je app aanzienlijk.
Desondanks kan een app ook voor een klein bedrijf heel interessant zijn, maar voeg dan wel iets toe. Iets wat verder gaat dan de informatie die je vindt op je website. De gebruiker moet je app natuurlijk wel willen downloaden, installeren en uiteindelijk gebruiken. Alleen dan gaat het je iets opleveren.
Heb je zelf interesse in een app voor je bedrijf? neem dan contact met ons op via [email protected]
Comments are closed.